‘Meer spoorvervoer om CO2-footprint te verlagen’

Cultilene mede-kartrekker bij opzetten spoorverbinding tussen Brabant en Tsjechië

Duurzaam ondernemen, dat is waar wij als Cultilene voor staan. Daarom willen we het basismateriaal voor onze steenwol blokken en matten straks per spoor vervoeren in plaats van over de weg. Dit scheelt maar liefst twee derde aan CO2-uitstoot! De uitdaging is nu om een rendabele treinverbinding op te zetten tussen Brabant en de fabriek in Tsjechië.

Saint-Gobain en Cultilene leggen de lat hoog als het gaat om duurzaamheid: het doel is om in 2050 CO2-neutraal te produceren. Dat vraagt om actie. “Wij proberen onze CO2-uitstoot op allerlei manieren te verminderen”, vertelt Patrick Pennings, manager physical distribution and procurement bij Cultilene. “Wegtransport levert op dit moment nog een grote bijdrage aan deze uitstoot. Zo rijden er veel vrachtwagens op en neer tussen onze fabriek in Tsjechië en de productielocatie in Tilburg. We maken in dit Oost-Europese land grote steenwol-boards; het basismateriaal dat we gebruiken voor onze blokken en matten. Dat wordt dan in Tilburg verder verwerkt tot eindproduct.”

Opzetten treinverbinding
Transport over de weg brengt volgens Patrick drie keer zoveel CO2-uitstoot met zich mee dan vervoer per spoor. Daarom besloot hij begin vorig jaar te gaan kijken of het mogelijk is om op termijn deels te switchen naar spoorvervoer. “Dit klinkt eenvoudiger dan het is. Er is nu namelijk geen treinverbinding tussen Brabant en Tsjechië. En om zo’n verbinding rendabel te krijgen, moet je toch een paar keer per week een volle trein kunnen laten rijden. Dat kunnen we als Cultilene niet alleen; daarvoor hebben we ook andere partijen nodig.”

Patrick klopte daarom aan bij Logistics Community Brabant; een non-profitorganisatie voor innovatie op het gebied van transport. “Zij hebben, onder de vlag van het landelijke actieprogramma Joint-Corridors Off-road van Topsector Logistiek, een project in het leven geroepen om een treinverbinding op te zetten tussen Tilburg en Tsjechië.”

Planeet leefbaar houden
Inmiddels zijn al diverse bedrijven aangehaakt bij het project, die ook per spoor goederen tussen Brabant en Tsjechië willen laten vervoeren. “We hopen voldoende volume bij elkaar te krijgen, om een verbinding te kunnen opzetten. Misschien nog dit jaar, en anders volgend jaar. Daarmee kunnen we onze CO2-footprint flink omlaag brengen en helpen om onze planeet leefbaar te houden. Spoorvervoer heeft zonder meer de toekomst, zeker voor het vervoer tussen de Saint-Gobain-fabrieken in Europa.”

Duurzamer over de weg
Naast het verduurzamen van het spoorvervoer, willen we als Cultilene ook ons wegtransport duurzamer maken. “Op de kortere termijn kun je dan denken aan het inzetten van duurzamere brandstoffen en trainingen voor chauffeurs om zuiniger te rijden”, zegt Patrick. “Op langere termijn zullen ook elektrische vrachtauto’s worden ingezet. Ook op die manier maken we een verschil; de impact die we maken begint immers bij onszelf. Zo brengen we de slogan van Cultilene – ‘Where impact begins’ – optimaal in de praktijk!”

Patrick Pennings

Blijf op de hoogte

Nieuwsbrief

  • Hidden